Koło fizyczne
Zajęcia prowadzi p. Janina Jakubowska | |
![]() ![]() | |
CELE OGÓLNE: Ø Rozbudzenie głębszych zainteresowań fizyką; Ø Kształtowanie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk fizycznych; Ø Kształtowanie umiejętności posługiwania się wiedzą fizyczną przy rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych. CELE SZCZEGÓŁOWE DLA UCZNIA: Ø Opisuje obserwowane zjawiska fizyczne; Ø Rozbudza pasję badawczą; Ø Posługuje się „językiem fizyki” i wiedzą fizyczną przy rozwiązywaniu zadań teoretycznych i praktycznych; Ø Wykorzystuje zdobytą wiedzę z fizyki do wyjaśnienia zjawisk przyrodniczych; Ø Zauważa nierozerwalne związki pomiędzy poszczególnymi działami fizyki; Ø Wykorzystuje różne źródła, aby zdobyć wiedzę na zadany temat i umiejętnie weryfikuje zdobyte wiadomości; Ø Umiejętnie pracuje w zespole; wywiązuje się z podjętych działań; Ø Jest świadomy, że prawa i modele fizyczne mają charakter przybliżony i dotyczą sytuacji wyidealizowanych; Ø Umiejętnie prezentuje wyniki własnej pracy; Ø Ściśle formułuje swoje myśli; Ø Sprawnie posługuje się aparatem matematycznym METODY PRACY NA ZAJĘCIACH KOŁA Na zajęciach uczniowie będą rozwiązywali zadania o różnym stopniu trudności. Zajęcia będą prowadzone w taki sposób, aby uczeń mógł samodzielnie zdobywać wiedzę i ją prezentować np. wykonując doświadczenia. Aby zajęcia były bardziej atrakcyjne i urozmaicone, należy stosować różnorodne metody pracy: praca w grupach, dyskusja dydaktyczna ,burza mózgów, obserwacja i doświadczenie uczniowskie, praca z książką i innymi źródłami wiedzy Na zajęciach uczniowie rozwiązują zadania doświadczalne, rachunkowe i problemowe, przy czym staram się w taki sposób dobierać tematykę zadań, aby ich rozwiązanie wymagało wykorzystania wiadomości z różnych działów fizyki. Na zajęciach kółka powinna panować dobra atmosfera, swoboda w samodzielnych twórczych poszukiwaniach. Uczniowie mogą pracować parami lub pojedynczo. Realizowane są zagadnienia związane z materiałem programowym oraz zagadnienia nie objęte programem nauczania. Zajęcia te pozwalają poznać możliwości i zainteresowania poszczególnych uczniów, wydobywać je i rozwijać. W czasie zajęć kółka przy okazji realizacji poszczególnych zagadnień warto poświęcić trochę czasu na zapoznanie uczniów z sylwetkami wybitnych fizyków, ich metodami pracy oraz ukazanie, jak kształtowały się wielkie teorię fizyczne. Przybliżenie sylwetek naukowców ma na celu zachęcenie uczniów do wytrwałej pracy . Zajęcia kółka można urozmaicić, zapraszając na nie absolwentów szkoły – laureatów olimpiad fizycznych lub studentów kierunku fizyki, którzy poprowadzą część zajęć lub całe zajęcia, opowiedzą o swoich sukcesach olimpijskich lub o kierunku studiów. Wiedza zdobyta na dodatkowych zajęciach z fizyki pozwala na dobre przygotowanie uczniów do olimpiad przedmiotowych, konkursów, jak również do dobrego startu w szkołach ponadpodstawowych . TREŚCI Klasa VII 1. Kinematyka. · ruchy jednostajne i niejednostajne, prędkość średnia i chwilowa · ruch jednostajnie przyśpieszony i jednostajnie opóźniony 2. Dynamika. · zasady dynamiki, siła jako wielkość wektorowa · składanie sił, ruch ciała z tarciem, siła tarcia 3. Pęd, zasada zachowania pędu. · pojęcie pędu, zasada zachowania pędu 4. Energia wewnętrzna. · ciepło właściwe substancji, ciepło parowania, ciepło topnienia w temperaturze wrzenia · bilans cieplny 5. Praca, moc, energia. · pojęcia pracy, mocy, energii potencjalnej i kinetycznej · zasada zachowania energii mechanicznej · sprawność elektrowni wodnej 6. Ciśnienie i siła wyporu. · pojęcie ciśnienia, prawo Pascala, prawo Archimedesa · pływanie ciał, siła wyporu, zależność ciśnienia w cieczach od głębokości · gęstość ciał, przeliczanie jednostek gęstości Klasa VIII Treści klasy VII plus 7. Elektrostatyka. · atomy, jony, wiązania metaliczne · sposoby elektryzowania ciał, prawo Coulomba 8. Elektryczność. · napięcie i natężenie prądu, ładunek elektryczny, praca i moc prądu · opór obwodu opór właściwy, prawo Ohma · prawo Kirchhoffa, połączenia szeregowe i równoległe odbiorników 9. Magnetyzm. · pole magnetyczne przewodnika z prądem, siła elektrodynamiczna · indukcja elektromagnetyczna 10.Drgania i ruch falowy. · fala podłużna i poprzeczna · powstawanie i rozchodzenia się dźwięków 11.Optyka. · zjawiska związane ze światłem, zwierciadła · soczewki i ich zastosowanie · widmo światła, dualizm korpuskularno- falowy. Tematyka zajęć klasa VII 1. Zebranie organizacyjne: · zapisy członków, · zapoznanie z projektem planu pracy, · omówienie wymagań do konkursów 2. Zjawisko ruchu w przyrodzie: · doświadczenia - ruchy jednostajne i przyśpieszone prostoliniowe, · pomiar drogi, czasu, obliczanie prędkości 3. Obliczanie zadań i problemów z kinematyki ( 2 spotkania). 4. Podstawy mechaniki w doświadczeniach · proste eksperymenty potwierdzające zasady dynamiki, 5. Słynni fizycy - twórcy mechaniki klasycznej. · sylwetki Galileusza i I. Newtona, · wektor siły i jego cechy, 7. Zadania i problemy z dynamiki. (2 spotkania) 8. Zasada zachowania pędu. · znaczenie zasad w fizyce, · doświadczenia, · zadania. 10. Zadania różne łączące ruch i jego przyczyny. 11. Energia wewnętrzna ciał: · doświadczenia, · przemiany energii, · przekazywanie ciepła. 12. Zadania i problemy związane z przekazywaniem energii wewnętrznej - bilans cieplny 13. Praca, moc, energia: · przemiany energii w przyrodzie, · zasada zachowania energii, · rozwiązywanie zadań i problemów. 14. Ciśnienie i siła wyporu · proste doświadczenia, · sylwetka B. Pascala i Archimedesa, · prawo Pascala i Archimedesa · siła wyporu, zależność ciśnienia od głębokości. 15. Poglądy uczonych na budową świata: · wkład starożytnych filozofów w rozwój nauk przyrodniczych, · współczesne poglądy, · przygotowanie gazetki ściennej · wyznaczanie gęstości -ćwiczenia 16.Rozwiązywanie testów z konkursów Pingwin, Panda 17.Tworzymy tematyczne prezentacje multimedialne 18.Szukamy stron internetowych poświęconych fizyce Tematyka zajęć klasa VIII 1. Zebranie organizacyjne: 2. Zjawisko ruchu w przyrodzie: · doświadczenia - ruchy jednostajne i przyśpieszone prostoliniowe, 3. Obliczanie zadań i problemów z kinematyki 4. Podstawy mechaniki w doświadczeniach · proste eksperymenty potwierdzające zasady dynamiki, 5 Słynni fizycy - twórcy mechaniki klasycznej. · sylwetki Galileusza i I. Newtona, wektor siły i jego cechy, 7. Zadania i problemy z dynamiki. 8. Zasada zachowania pędu. · znaczenie zasad w fizyce ,doświadczenia, zadania. 10. Zadania różne łączące ruch i jego przyczyny. 11. Energia wewnętrzna ciał: · doświadczenia ,przemiany energii ,przekazywanie ciepła. 12. Zadania i problemy związane z przekazywaniem energii wewnętrznej - bilans cieplny 13. Praca, moc, energia: · przemiany energii w przyrodzie ,zasada zachowania energii, rozwiązywanie zadań i problemów. 14. Ciśnienie i siła wyporu · proste doświadczenia, sylwetka B. Pascala i Archimedesa ,prawo Pascala i Archimedesa ,siła wyporu, zależność ciśnienia od głębokości. 15. Poglądy uczonych na budową świata: · wkład starożytnych filozofów w rozwój nauk przyrodniczych, współczesne poglądy, · przygotowanie gazetki ściennej, 16. Świat jest pełen elektryczności: · doświadczenia z elektrostatyki, zadania problemowe, 17. Prąd elektryczny - budujemy obwody: · obliczanie oporów zastępczych odbiorników połączonych równolegle i szeregowo. 18. Sylwetki fizyków, którzy przyczynili się do rozwoju elektrotechniki: · A. Volta, G. Kirchhoff, G.S. Ohm,A. Amper. 19. Zadania i problemy z działu elektryczność: · praca i moc prądu, natężenie i napięcie, ładunek i pole elektryczne. 20. Zjawiska magnetyczne wokół nas: · doświadczenia ,problemy, sylwetka M. Faradaya. 21. Zadania z konkursów fizycznych, testy powtórzeniowe: 22. Właściwości i wykorzystanie fal elektromagnetycznych. 23. Zjawiska optyczne w przyrodzie · doświadczenia z ławą optyczną i inne, 24.Zadania i problemy z optyki. 25. Ruch drgający i falowy. • zadania i problemy ,zastosowanie drgań i fal w różnych dziedzinach 26. Rozwiązywanie testów z konkursów . 27.Tworzymy tematyczne prezentacje multimedialne 28.Szukamy stron internetowych poświęconych fizyce 29.Podsumowanie całorocznej pracy Na zajęciach będą wykorzystywane dostępne zbiory zadań ,zadania z konkursów fizycznych. Tematy i kolejność mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów . Opracowała :Janina Jakubowska |
Ostatnia aktualizacja: