język niemiecki
Przedmioty
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO I OGÓLNE ZASADY OCENIANIA 1. Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego opracowano na podstawie: - Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, - Rozporządzenia MEN z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, - Programu nauczania języka niemieckiego dla klasy IV – VI szkoły podstawowej. II etap edukacyjny – kurs podstawowy autorstwa Aleksandry Kubickiej, - podręcznika i zeszytu ćwiczeń Wir smart. Język niemiecki dla klas IV – VI szkoły podstawowej. Proponowany przedmiotowy system oceniania w zakresie nauczania języka niemieckiego należy stosować zgodnie ze Statutem Szkoły i Wewnątrzszkolnym System Oceniania. 2. Ocenianie ma na celu: • informować uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych, • pomagać uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju, • zapobiegać niepowodzeniom, • motywować uczniów do dalszej pracy, • informować rodziców (prawnych opiekunów) i nauczycieli o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia. 3. Nauczyciel przedmiotu na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów podczas lekcji organizacyjnej o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów. Fakt ten nauczyciel odnotowuje w dzienniku zajęć. 4. Szczegółowe informacje dotyczące wymagań edukacyjnych oraz sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych z przedmiotu są dostępne przez cały rok szkolny. Nauczyciel na bieżąco informuje uczniów o ich postępach i osiągnięciach edukacyjnych. 5. Wszystkie oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione prace klasowe, kartkówki nauczyciel przedmiotu przetrzymuje do końca roku szkolnego. Udostępnia je zainteresowanym rodzicom w trakcie zebrań z rodzicami lub indywidualnych konsultacji. Nauczyciel nie oddaje ich uczniom ani rodzicom do domu. Uczeń może obejrzeć swoją pracę w szkole. 6. Ocenianie ma charakter ciągły, a oceny są wystawiane systematycznie i zgodnie z wewnątrzszkolnymi kryteriami oceniania. 7. Nauczyciel na podstawie pisemnej opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej, dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się, w tym specyficzne trudności uniemożliwiające sprostanie wymaganiom. 8. W przypadku gdy uczeń nie pracuje na miarę swoich możliwości, nauczyciel informuje o tym fakcie wychowawcę. 9. Przyjęto następującą skalę ocen: • niedostateczny ̵̶̵ 1 • dopuszczający ̵̶̵ 2 • dostateczny ̵̶̵ 3 • dobry ̵̶̵ 4 • bardzo dobry ̵̶̵ 5 • celujący ̵̶̵ 6 Do zapisywania stopni cząstkowych stosuje się skalę poszerzoną o znaki „+” i „–”, w celu motywowania ucznia do zdobycia wyższej oceny. 10. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości. 11. W wyjątkowych sytuacjach losowych uczeń ma prawo być zwolniony przez nauczyciela z bieżącej formy sprawdzania i oceniania. 12. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją. 13. Terminy prac klasowych (testów) oraz niezapowiedzianych kartkówek nie będą ulegały zmianie. 14. Nauczyciel zapowiada test z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i zapisuje ołówkiem w dzienniku jego termin. Kartkówki są niezapowiedziane i obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji. Trwają one 10-15 minut. Uczeń nie może poprawiać oceny z kartkówki. 15. Nauczyciel powinien poprawić testy, ocenić i oddać je uczniom w ciągu dwóch tygodni od momentu ich napisania. W sytuacjach losowych dopuszcza się przesunięcie terminu oddania prac pisemnych. Nauczyciel nie może przeprowadzić innych sprawdzianów, dopóki nie zostanie oddana uczniom wcześniej napisana praca. 16. Niesamodzielna praca na sprawdzianach i kartkówkach równoznaczna jest z otrzymaniem przez ucznia oceny niedostatecznej. Fakt ten odnotowany zostaje w dzienniku. 17. Uczeń ma obowiązek oddać w terminie zadane do wykonania prace pisemne (inne niż w zeszycie przedmiotowym lub książce ćwiczeń). 18. Uczeń nieobecny w szkole ma obowiązek uzupełnić notatki i wiedzę. 19. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności w szkole (1 tydzień i dłużej). 20. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji, nie może być klasyfikowany. 21. Uczeń nieobecny na sprawdzianie z przyczyn losowych zobowiązany jest ją napisać w ciągu 2 tygodni od dnia powrotu do szkoły, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem. 22. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy w sposób schludny i przejrzysty, systematycznie notując notatki z lekcji. Zadania domowe (inne niż w zeszycie przedmiotowym lub książce ćwiczeń) mogą być oddawane na kartkach. 23. Za każdy brak zadania domowego uczeń otrzymuje „minus”, pod warunkiem, że wcześniej zgłosi ten fakt nauczycielowi. W przeciwnym wypadku otrzymuje „1”. Trzy minusy oznaczają ocenę niedostateczną. 24. Uczeń otrzymuje również ocenę za aktywność w skali od 1 do 6. Oceniając aktywność ucznia, nauczyciel bierze pod uwagę przygotowanie do zajęć i pracę na lekcji. Ocenę z aktywności można również uzyskać, gromadząc plusy (suma pięciu plusów to ocena bardzo dobra). Dodatkową ocenę z aktywności uczeń otrzymuje za udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. 26. Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią wszystkich ocen uzyskanych przez ucznia. Nauczyciel, ustalając ocenę semestralną lub roczną, bierze pod uwagę wszystkie oceny cząstkowe. Oceny z prac pisemnych (testy, kartkówki), odpowiedzi ustnych i aktywności są ocenami decydującymi. 27. Nauczyciel systematycznie dokumentuje osiągnięcia i postępy uczniów. Fakt ten odnotowuje na bieżąco w dzienniku lekcyjnym oraz w zeszytach przedmiotowych uczniów. II. FORMY SPRAWDZANIA WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW NA JĘZYKU NIEMIECKIM ORAZ SPOSÓB ICH OCENIANIA 1. Odpowiedź ustna – na każdej lekcji nauczyciel odpytuje wybranego ucznia z materiału obejmującego trzy ostatnie jednostki lekcyjne. Na materiał składają się zazwyczaj: krótkie rozmówki, dialogi, opisy obrazków, słownictwo i pojęcia gramatyczne. Nauczyciel zwraca szczególną uwagę na wymowę. Uczeń ma prawo poprawić ocenę z odpowiedzi. Musi to jednak zrobić od razu na następnej lekcji. 2. Praca klasowa (test sprawdzający) – po zrealizowaniu rozdziału nauczyciel sprawdza opanowanie materiału przez ucznia za pomocą pracy klasowej. Praca klasowa jest zapowiedziana z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i trwa całą lekcję. Jej data zaznaczona jest w dzienniku. Ocena z pracy klasowej podlega poprawie w ustalonym przez nauczyciela terminie. W ciągu semestru przewidziane są średnio 3 testy sprawdzające. 3. Kartkówki – nauczyciel nie zapowiada kartkówek. Obejmują one materiał z trzech ostatnich lekcji (głównie nowe zagadnienia leksykalne i gramatyczne). Kartkówka trwa 10-15 minut. Ocen z kartkówek uczniowie nie poprawiają. W ciągu semestru przewidzianych jest od 3 do 5 kartkówek. 4. Aktywność, praca na lekcji, zadania dodatkowe – wymienione aspekty oceniane są w skali od 1 do 6. Brak aktywności również jest oceniany. Ocenę z aktywności można również uzyskać, gromadząc plusy np. za dodatkowe zadania. 5. Zadania domowe (zadania w książce ćwiczeń, w zeszycie przedmiotowym) – za brak zadania uczeń otrzymuje „–”, pod warunkiem, że zgłosi ten fakt nauczycielowi przed lekcją. W innym wypadku uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 6. Czytanie – nauczyciel sprawdza umiejętność czytania tekstów w języku niemieckim. Są to zazwyczaj teksty obecne w podręczniku, książce ćwiczeń, czasami – teksty dodatkowe realizowane przez nauczyciela. Ocenę z czytania uczeń otrzymuje raz w semestrze. 7. Prace projektowe – w celu zoptymalizowania obiektywności oceny pracy projektowej nauczyciel może zastosować następujące kryteria punktowe: Strona graficzna – maks. 3 punkty 3 punkty – praca wykonana bardzo starannie 2 punkty – praca wykonana starannie 1 punkt – praca niestaranna 0 punktów – niewykonanie pracy Prezentacja – maks. 3 punkty 3 punkty – efektowna technika prezentacji 2 punkty – prezentacja poprawna 1 punkt – prezentacja zadawalająca 0 punktów – prezentacja niezadawalająca Proponowana skala oceny projektów: 6 punktów – celujący 5 punktów – bardzo dobry 4 punkty – dobry 3 punkty – dostateczny 2 punkty – dopuszczający III. PROCENTOWA SKALA OCEN PRAC PISEMNYCH (TESTÓW) WG Programu Nauczania Języka Niemieckiego dla klasy IV – VI Szkoły Podstawowej. II Etap Edukacyjny – Kurs Podstawowy autorstwa Aleksandry Kubickiej 100% - 89% - bdb 88 % - 73% - db 72% - 57% - dst 56% - 41% - dop 40% - 0 % - ndst IV. WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Stopień celujący Uczeń: • operuje wiedzą obejmującą cały program nauczania w danej klasie, • wykracza wiadomościami poza program, • rozwija samodzielnie swoje umiejętności językowe (wykonuje nadprogramowe zadania, czyta prasę, ogląda programy TV w języku niemieckim i korzysta z niemieckojęzycznych źródeł internetowych), • jest laureatem szkolnego lub regionalnego konkursu języka niemieckiego, • w semestrze nie otrzymuje ocen niedostatecznych z przedmiotu. Stopień bardzo dobry Uczeń: • opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, • bardzo dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów, • bardzo dobrze rozumie treść tekstu słuchanego, • w wypowiedzi ustnej prezentuje bardzo dobre opanowanie struktur leksykalnogramatycznych, • czyta płynnie, w szybkim tempie, rozumie treść czytanego tekstu, zwraca uwagę na akcent zdaniowy i wyrazowy, • potrafi samodzielnie napisać krótki tekst użytkowy. Stopień dobry Uczeń: • nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale poprawnie stosuje zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania zadań, • dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów, • dobrze rozumie treść tekstu słuchanego, • w wypowiedzi ustnej popełnia nieliczne błędy, • dobrze rozumie treść czytanego tekstu, • samodzielnie konstruuje krótką wypowiedź pisemną, popełniając nieliczne błędy. Stopień dostateczny Uczeń: • nie opanował w pełni wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie, ale rozwiązuje zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności (niekiedy z pomocą nauczyciela), • rozumie proste polecenia nauczyciela, • rozumie wybiórczo treść tekstu słuchanego (po kilkukrotnym wysłuchaniu), • w wypowiedzi ustnej stosuje proste zdania, często z pomocą nauczyciela, • czyta wolno, popełnia liczne błędy, często nie rozumie treści tekstu, • w wypowiedzi pisemnej popełnia błędy gramatyczne, najczęściej posługuje się prostymi strukturami gramatycznymi. Stopień dopuszczający Uczeń: • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania, ale braki te nie uniemożliwiają uzyskanie przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki, • odbiera tylko wcześniej poznane komunikaty, • w tekście słuchanym rozumie tylko pojedyncze słowa, • w wypowiedzi ustnej popełnia liczne błędy, które znacznie zakłócają komunikację, jego wypowiedź jest tylko częściowo zrozumiała, • czyta bardzo wolno, artykułuje i akcentuje podobnie jak w języku polskim, • odwzorowuje napisany tekst, w większości używa nieprawidłowej pisowni i interpunkcji. Stopień niedostateczny Uczeń: • nie opanował wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z przedmiotu, • nie potrafi przekazywać informacji, • nie rozumie poleceń i pytań nauczyciela, • nie opanował podstawowych struktur gramatycznych i podstawowego słownictwa, • nie potrafi skonstruować wypowiedzi pisemnej, • nie umie poprawnie budować prostych zdań, • operuje bardzo ubogim słownictwem, • nie wykazuje żadnego zainteresowania przedmiotem, nie wykazuje chęci poprawy zdobytych z przedmiotu ocen. V. WYMAGANIA EDUKACYJNE DLA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI (DYSLEKSJA, DYSORTOGRAFIA) NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH OCEN KLASYFIKACYJNYCH Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Stopień celujący Uczeń: • operuje wiedzą obejmującą cały program nauczania w danej klasie, • wykracza wiadomościami poza program, • rozwija samodzielnie swoje umiejętności językowe (wykonuje nadprogramowe zadania, czyta prasę i ogląda programy TV w języku niemieckim, korzysta z niemieckojęzycznych źródeł internetowych), • w semestrze nie otrzymuje ocen niedostatecznych z przedmiotu. Stopień bardzo dobry Uczeń: • bardzo dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów, • bardzo dobrze rozumie treść tekstu słuchanego, • w wypowiedzi ustnej prezentuje bardzo dobre opanowanie struktur leksykalnogramatycznych, • czyta w szybkim tempie, popełniając błędy, rozumie treść czytanego tekstu, zwraca uwagę na akcent zdaniowy i wyrazowy, • potrafi samodzielnie napisać krótki tekst użytkowy, popełniając nieliczne błędy ortograficzne. Stopień dobry Uczeń: • dobrze rozumie wypowiedzi nauczyciela i kolegów, • dobrze rozumie treść tekstu słuchanego, • w wypowiedzi ustnej popełnia nieliczne błędy, • dobrze rozumie treść czytanego tekstu, • samodzielnie konstruuje krótką wypowiedź pisemną, popełniając błędy ortograficzne. Stopień dostateczny Uczeń: • rozumie proste polecenia nauczyciela, • rozumie wybiórczo treść tekstu słuchanego (po kilkukrotnym wysłuchaniu), • w wypowiedzi ustnej stosuje proste zdania, często z pomocą nauczyciela, • czyta wolno, popełnia liczne błędy, często nie rozumie treści tekstu, • w wypowiedzi pisemnej popełnia błędy gramatyczne i ortograficzne, najczęściej posługuje się prostymi strukturami gramatycznymi. Stopień dopuszczający Uczeń: • odbiera tylko wcześniej poznane komunikaty, • w tekście słuchanym rozumie tylko pojedyncze słowa, • w wypowiedzi ustnej popełnia liczne błędy, które znacznie zakłócają komunikację, jego wypowiedź jest tylko częściowo zrozumiała, • czyta bardzo wolno, artykułuje i akcentuje podobnie do języka polskiego, • odwzorowuje napisany tekst, w większości używa nieprawidłowej pisowni i interpunkcji, • wymaga stałej stymulacji i instruowania przez nauczyciela przy pracy z tekstem pisanym i czytanym. Stopień niedostateczny Uczeń: • nie potrafi przekazywać informacji, • nie rozumie poleceń i pytań nauczyciela, • nie opanował podstawowych struktur gramatycznych i podstawowego słownictwa, • nie potrafi skonstruować wypowiedzi pisemnej, • nie umie poprawnie budować prostych zdań, • operuje bardzo ubogim słownictwem, • pisząc, popełnia liczne błędy ortograficzne, które całkowicie uniemożliwiają komunikację. WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KLASIE IV WYMAGANIA PODSTAWOWE Na ocenę dopuszczającą (2) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń: − rozróżnia niektóre słowa w zdaniach obcego tekstu, − prawidłowo reaguje na podstawowe polecenia nauczyciela w języku obcym, − rozumie krótkie i łatwe teksty zgodne z tematyką programową, 2. mówienie Uczeń: − wita się i żegna z rówieśnikiem, − przedstawia się, − zna liczebniki główne, − zna członków rodziny, − mówi, że ma rodzeństwo lub że jest jedynakiem, − zna niektóre przymiotniki charakteryzujące osobę, − rozróżnia pytania kierowane do rówieśnika i osoby dorosłej, − zna nazwy niektórych pomieszczeń w domu, − zna nazwy niektórych mebli i przedmiotów codziennego użytku, − pyta rówieśnika i osobę dorosłą o samopoczucie, mówi sam jak się czuje, zna określenia do wyrażania samopoczucia, − zna nazwy niektórych napojów, − zna nazwy niektórych zwierząt domowych oraz nazwy pożywienia dla nich, − zna czasownik sprechen i kommen, 3. czytanie Uczeń: − przeczyta krótki tekst z podręcznika, korzystając z pomocy nauczyciela, − wyszukuje określone informacje w tekście (rozwija swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem) często przy pomocy nauczyciela, − łączy obrazek z tekstem, 4. pisanie Uczeń: − przyporządkowuje odpowiedzi pytaniom, − zapisuje poprawnie poznane struktury, − układa zdania z rozrzuconych elementów i poprawnie je zapisuje przy pomocy nauczyciela. Na ocenę dostateczną (3) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − rozumie krótkie zdania, krótkie, nieskomplikowane teksty, − rozpoznaje liczebniki, − wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, często przy pomocy nauczyciela, 2. mówienie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − zna więcej słów do danego bloku tematycznego, − poprawnie wymawia poznane słownictwo, − pyta o wiek, − mówi, ile ma lat, − stosuje przyimek von, − rozróżnia rodzajniki określone i nieokreślone, − poprawnie stosuje zaimek dzierżawczy mein i dein, − zna odmianę czasownika sein, − poprawnie stosuje zaimki osobowe, − charakteryzuje osobę za pomocą przymiotników, − pyta o numer telefonu, − potrafi podać swój numer telefonu, − pyta koleżankę, gdzie mieszka, − udziela informacji o swoim miejscu zamieszkania, − odpowiada ustnie na proste pytania, − pyta o adres zamieszkania i adres e-mail, − udziela informacji o miejscu zamieszkania i adresie e-mail, − pyta, gdzie znajduje się dane miasto, − opisuje pomieszczenia w domu, używając przymiotników, − pyta o wygląd danego pomieszczenia, − pyta o konkretne przedmioty w celu ich rozpoznania i odpowiada (twierdząco i przecząco) na takie pytania, − zna formy przeczące kein i nicht, − proponuje coś do picia, − stosuje formę czasownikową möchte, − pyta rówieśnika, czy ma zwierzę i odpowiada na takie pytanie, − zna przymiki in i aus, − pyta o pochodzenie danej osoby i odpowiada na takie pytanie, − pyta rówieśnika, w jakim języku mówi, − zna nazwy niektórych państw oraz języków używanych w danych krajach, 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − wyszukuje określone informacje w tekście czytanym z pomocą nauczyciela, − poprawnie czyta dłuższy tekst na głos, korzysta z pomocy nauczyciela, − stosuje zasady interpunkcji, 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − uzupełnia luki w tekście odpowiednimi wyrazami, − układa i zapisuje zdania wg schematu, − zapisuje liczebniki, − wypełnia formularz z danymi osobowymi. WYMAGANIA PONADODSTAWOWE: Na ocenę dobrą (4) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − rozumie pełną wypowiedź nauczyciela i kolegów na tematy objęte programem, − wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, niekiedy z pomocą nauczyciela, − selektywnie rozumie podany tekst. 2. mówienie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − ma większy zasób słownictwa, − konstruuje kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat bez popełniania rażących błędów, − nawiązuje i podtrzymuje dialog z kolegą/koleżanką, − tworzy pytania do odpowiedzi i poprawnie je wymawia, − zna zasady tworzenia pytań przez inwersję i swobodnie je stosuje, − opowiada o swojej rodzinie, − pyta rówieśnika, ile osób jest w jego rodzinie i sam udziela takiej informacji, − pyta, gdzie mieszkają różne osoby. 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − czyta dłuższe partie tekstu z prawidłowym zastosowaniem zasad czytania i interpunkcji, − wyszukuje określone informacje w tekście czytanym, tylko niekiedy z pomocą nauczyciela. 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − pisze z pamięci wyrazy oraz krótkie zdania bez rażących błędów, − poprawnie wykonuje proste działania matematyczne i zapisuje je, − formułuje krótką wypowiedź pisemną na temat swojej rodziny i ulubionego zwierzęcia. Na ocenę bardzo dobrą (5) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń: − globalnie rozumie podany tekst, − prawidłowo wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, − rozumie w większości wypowiedzi nauczyciela na tematy objęte programem, − rozumie wszystkie ważne informacje w tekście słuchanym. 2. mówienie Uczeń: − formułuje dłuższą wypowiedź, − logicznie buduje odpowiedzi na zadane pytania dotyczące upodobań telewizyjnych, − nie korzysta z gotowych schematów, rozwiązań, − w wypowiedziach ustnych poprawnie stosuje poznane słownictwo oraz zagadnienia gramatyczne, − zna nazwy ważniejszych miast krajów niemieckojęzycznych, pokazuje je na mapie, − poprawnie stosuje rodzajnik określony i nieokreślony, formy przeczące i zaimki osobowe, − samodzielnie wykonuje ćwiczenia leksykalno-gramatyczne, − opowiada o ulubionym zwierzęciu, − zna i poprawnie stosuje zaimek bezosobowy man, − formułuje krótką wypowiedź na temat swojej osoby. 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: - czyta dłuższe partie tekstu z prawidłowym zastosowaniem zasad czytania i interpunkcji, - wyszukuje określone informacje w tekście czytanym, tylko niekiedy z pomocą nauczyciela. 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: - pisze z pamięci wyrazy oraz krótkie zdania bez rażących błędów, - formułuje krótką wypowiedź pisemną na temat swojej rodziny, zwierząt domowych, swojej osoby, - uzupełnia tekst z lukami podanymi wyrazami, - układa dialogi z podanych zdań, - przyporządkowuje do siebie pary zdań, - zapisuje poprawnie liczebniki bez pomocy nauczyciela. Na ocenę celującą (6) Uczeń posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania, swobodnie operuje poznanym słownictwem. WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KLASIE V WYMAGANIA PODSTAWOWE Na ocenę dopuszczającą (2) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń: − rozróżnia niektóre słowa w zdaniach obcego tekstu, − właściwie reaguje na podstawowe polecenia nauczyciela w języku niemieckim, − rozumie krótkie, proste wypowiedzi (zgodne z tematyka programową). 2. mówienie Uczeń: − proponuje koledze/koleżance posiłek lub napój, − zna rodzajnik określony i nieokreślony rzeczownika, − zna przeczenie kein, − zna odmianę czasowników essen i trinken, − zna podstawowe zwroty związane z jedzeniem i piciem, − zna odmianę czasowników nehmen i kosten, − zna pytanie o cenę, − zna nazwy przyborów i przedmiotów szkolnych, − zna odmianę czasowników: suchen, brauchen, finden, − zna nazwy dni tygodnia i pór dnia, − mówi, co jest jego ulubionym przedmiotem, − zna nazwy niektórych programów telewizyjnych, − zna odmianę czasownika sehen i fernsehen, − mówi, który program telewizyjny jest jego ulubionym, − pyta o godzinę, − podaje godzinę, rozróżnia formę oficjalną czasu zegarowego od nieoficjalnej, − zna nazwy niektórych czynności wykonywanych w ciągu dnia, − zna pytanie o hobby, − zna nazwy niektórych dyscyplin sportowych oraz słownictwo związane z zainteresowaniami, − zna odmianę czasowników modalnych: können, wollen, müssen, − zna nazwy niektórych ubrań, przedmiotów związanych z uprawianiem sportu, − zna kolory, − przyporządkowuje pytanie odpowiedziom, − pyta, jaka jest pogoda, − zna podstawowe zwroty związane z pogodą i wakacjami, − zna nawy pór roku i miesięcy, − podaje daty, − mówi, kiedy ma urodziny, − zna podstawowe słownictwo związane z urodzinami, − składa krótkie życzenia urodzinowe, − zna nazwy niektórych świąt i uroczystości. 3. czytanie Uczeń: − przeczyta krótki tekst z podręcznika, korzystając z pomocy nauczyciela, − wyszukuje określone informacje w tekście (rozwija swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem), często z pomocą nauczyciela. 4. pisanie Uczeń: − przyporządkowuje odpowiedzi pytaniom, − zapisuje poprawnie poznane struktury, − układa zdania z rozrzuconych elementów i poprawnie je zapisuje z pomocą nauczyciela. Na ocenę dostateczną (3) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − rozumie krótkie zdania, krótkie, nieskomplikowane teksty, − wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, często z pomocą nauczyciela, − układa części wywiadu w odpowiedniej kolejności zgodnie z tekstem, którego wysłucha. 2. mówienie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − zna więcej słów do danego bloku tematycznego, − poprawnie wymawia poznane słownictwo, − wyraża uczucie głodu lub pragnienia, − stosuje w wypowiedzi rodzajnik określony i nieokreślony, przeczenie kein w bierniku, − wyraża swoje upodobania i życzenia związane z jedzeniem i piciem, − mówi, jakie przybory szkolne ma w piórniku i plecaku, − wyraża potrzebę posiadania danej rzeczy, − mówi o swoim planie lekcji, ulubionych przedmiotach w szkole, − wyraża negatywną lub pozytywną opinię o przedmiotach szkolnych, używa czasownika finden, − wyraża negatywną lub pozytywną opinię o programach telewizyjnych, pyta kolegę/ koleżankę o jego/jej ulubiony program, − zna zaimek osobowy w bierniku, poprawnie używa go w wypowiadanych zdaniach, − zna zwrot es gibt z biernikiem, poprawnie go używa w wypowiedziach, − nawiązuje i podtrzymuje rozmowę z kolegą/koleżanką o telewizji, − podaje godzinę zegarową, − odpowiada na pytania związane z przebiegiem dnia, − zna niektóre czasowniki rozdzielnie złożone, potrafi je odmienić i użyć w zdaniu, niekiedy z pomocą nauczyciela, − odpowiada na pytania do tekstu z pomocą nauczyciela, − operuje słownictwem związanym z formami spędzania wolnego czasu, − mówi o swoich umiejętnościach, wykorzystując poznane czasowniki modalne, − wyraża potrzebę posiadania, − mówi, jak spędza wolny czas, − pyta inną osobę, dokąd jedzie na wakacje, sam udziela takiej informacji, − mówi, dlaczego jedzie np. nad morze, − zna nazwy wybranych krain geograficznych, − mówi o swoich planach wakacyjnych, − pyta kolegę/koleżankę o datę urodzin, podaje datę swoich urodzin oraz innych osób, − zna nazwy prezentów, formuły życzeń. 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − wyszukuje określone informacje w tekście czytanym z pomocą nauczyciela, − poprawnie czyta dłuższy tekst na głos, − stosuje zasady interpunkcji, − wyszukuje daną audycję w programie telewizyjnym. 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: − uzupełnia luki w tekście odpowiednimi wyrazami, − pisze krótki tekst użytkowy z pomocą nauczyciela, − układa i zapisuje zdania wg schematu, zapisuje liczebniki. WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE Na ocenę dobrą (4) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − rozumie pełną wypowiedź nauczyciela i kolegów na tematy objęte programem, − wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, niekiedy z pomocą nauczyciela, − selektywnie rozumie podany tekst. 2. mówienie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − ma większy zasób słownictwa, − konstruuje kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat bez popełniania rażących błędów, − nawiązuje i podtrzymuje dialog z kolegą/koleżanką, − tworzy pytania do odpowiedzi i poprawnie je wymawia, − poprawnie używa w wypowiedziach formy czasownikowej möchte, − zadaje pytania związane z tematyką szkolną, wakacyjną, związaną z telewizją i czynnościami wykonywanymi w czasie wolnym oraz w ciągu dnia, − w wypowiedziach poprawnie stosuje poznane wcześniej czasowniki oraz przymiotniki, wyrażenie es gibt, − mówi o życzeniach i umiejętnościach innych osób, − zna czasownik gehören i poprawnie go używa, − podaje daty urodzin innych osób, − poprawnie używa czasownika posiłkowego werden w czasie teraźniejszym, − przyjmuje lub odrzuca zaproszenie na urodziny, − sam zaprasza inne osoby na przyjęcie urodzinowe, operuje słownictwem związanym z urodzinami, zna czasownik einladen. 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − czyta dłuższe partie tekstu z prawidłowym zastosowaniem zasad czytania i interpunkcji, − wyszukuje określone informacje w tekście czytanym, tylko niekiedy z pomocą nauczyciela. 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: − pisze z pamięci wyrazy oraz krótkie zdania bez rażących błędów, − formułuje krótką wypowiedź pisemną na temat swoich planów wakacyjnych, planu zajęć, planu lekcji, − uzupełnia tekst z lukami podanymi wyrazami, − układa dialogi z podanych zdań, − przyporządkowuje do siebie pary zdań, − zapisuje poprawnie liczebniki bez pomocy nauczyciela. Na ocenę bardzo dobrą (5) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń: − globalnie rozumie podany tekst, − prawidłowo wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, − rozumie w większości wypowiedzi nauczyciela na tematy objęte programem, − rozumie wszystkie ważne informacje w tekście słuchanym. 2. mówienie Uczeń: − formułuje dłuższą wypowiedź, − logicznie buduje odpowiedzi na zadane pytania dotyczące upodobań telewizyjnych, − nie korzysta z gotowych schematów, rozwiązań, − w wypowiedziach ustnych poprawnie stosuje poznane słownictwo oraz zagadnienia gramatyczne, − poprawnie formułuje wypowiedź na temat przebiegu dnia Tiny z użyciem czasowników rozdzielnie złożonych w czasie teraźniejszym oraz na temat przebiegu swojego dnia, − prawidłowo używa określeń: Uhr i Stunde, − zna i poprawnie stosuje przyimki: an, um, in, nach, − zna nazwy instytucji publicznych, − używa określeń związanych z podawaniem czasu, − poprawnie wymawia poznane słownictwo i ntonuje zdania, − przyporządkowuje zaimkom osobowym odpowiednie zaimki dzierżawcze, − układa dialog z kolegą/koleżanką, wykorzystując podane informacje, − poprawnie stosuje zaimek osobowy w bierniku, − potrafi opowiedzieć o swoich urodzinach, złożyć życzenia solenizantowi. 3. czytanie Uczeń: − czyta prawidłowo tekst z podręcznika, nie korzysta z pomocy nauczyciela, − prawidłowo akcentuje wyrazy, − właściwie stosuje interpunkcję. 4. pisanie Uczeń: − samodzielnie opisuje obrazki, ilustracje, − formułuje dłuższą wypowiedź pisemną, − tworzy pytania do odpowiedzi i poprawnie je zapisuje, − samodzielnie pisze krótki tekst użytkowy (e-mail, zaproszenie urodzinowe), − w wypowiedziach pisemnych poprawnie stosuje poznane słownictwo oraz zagadnienia gramatyczne, − samodzielnie uzupełnia dialog, − pisze e-mail z wykorzystaniem podanych informacji, − poprawnie i samodzielnie zapisuje liczebniki główne i porządkowe. Na ocenę celującą (6) Uczeń posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania. WYMAGANIA EDUKACYJNE NIEZBĘDNE DO UZYSKANIA POSZCZEGÓLNYCH OCEN Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO W KLASIE VI WYMAGANIA PODSTAWOWE Na ocenę dopuszczającą (2) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń: - rozróżnia niektóre słowa w zdaniach obcego tekstu, - właściwie reaguje na podstawowe polecenia nauczyciela w języku niemieckim, - rozumie krótkie, proste wypowiedzi (zgodne z tematyką programową). 2. mówienie Uczeń: - zna niektóre części ciała, - pyta kolegę/koleżankę o samopoczucie, - mówi, jak się czuje i co mu dolega, - zna nazwy niektórych dolegliwości i lekarstw, - mówi, co mu wolno, a czego nie wolno robić, - prosi o pozwolenie, zna odmianę czasownika „dürfen”, - przedstawia przykładowy jadłospis dla swojego rówieśnika przy pomocy nauczyciela, - zna nazwy niektórych artykułów spożywczych, - pyta rówieśnika, co robił poprzedniego dnia, - podaje termin określonych wydarzeń, - przy pomocy nauczyciela opisuje, co sam robił, np. w ostatni weekend, - zna nazwy niektórych lokali, sklepów, instytucji, - pyta o ich położenie, - proponuje koledze/koleżance spotkanie, - proponuje koledze/koleżance formę spędzania wolnego czasu, - pyta o drogę, - zna podstawowe zwroty związane z określaniem drogi, - zna nazwy niektórych środków transportu, - pyta o położenie przedmiotów, - zna nazwy niektórych mebli i przedmiotów codziennego użytku, - zna przyimki określające położenie, - zna zasady tworzenia czasu przeszłego Perfekt, - zna odmianę czasowników „wissen” i „sich treffen”. 3. czytanie Uczeń: - przeczyta krótki tekst z podręcznika, - wyszukuje określone informacje w tekście (rozwija swoją umiejętność czytania ze zrozumieniem), często przy pomocy nauczyciela, - rozumie proste przepisy kulinarne, - korzysta z pomocy nauczyciela. 4. pisanie Uczeń: - przyporządkowuje odpowiedzi pytaniom, - zapisuje poprawnie poznane struktury, - układa zdania z rozrzuconych elementów i poprawnie je zapisuje przy pomocy nauczyciela. Na ocenę dostateczną (3) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: - rozumie krótkie zdania, krótkie, nieskomplikowane teksty, - wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, często przy pomocy nauczyciela. 2. mówienie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: - zna więcej słów do danego bloku tematycznego, - poprawnie wymawia poznane słownictwo, - zna odmianę rzeczownika z rodzajnikiem określonym w celowniku, - radzi innym osobom, co powinny zrobić, aby załagodzić dolegliwości związane z daną chorobą, - nawiązuje i podtrzymuje krótką rozmowę z kolegą/koleżanką na temat zdrowia, sposobu życia i odżywiania się, - zna użycie czasownika „schaden” z celownikiem, - mówi, w jaki sposób odżywiają się inni, - pyta o powód działań kolegi/koleżanki, - podaje powód swojego zachowania, - zna zasady użycia spójnika „weil,” - opowiada o swoich ostatnich wakacjach, ostatnim weekendzie, - konstruuje krótką wypowiedź w czasie przeszłym Perfekt, - przyjmuje propozycję spotkania lub ją odrzuca, - mówi, jakie produkty można kupić w danych sklepach, - opisuje położenie lokali, sklepów, - mówi, jakim środkiem transportu można dojechać do danego miejsca, - określa drogę, położenie przedmiotów, mebli w domu, - opisuje pokój wg określonych informacji. 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: - wyszukuje określone informacje w tekście czytanym przy pomocy nauczyciela, - poprawnie czyta dłuższy tekst na głos, korzysta z pomocy nauczyciela, - stosuje zasady interpunkcji. 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą, ponadto: - uzupełni luki w tekście odpowiednimi wyrazami, - pisze krótki tekst użytkowy przy pomocy nauczyciela, - pisze przepis na ulubioną potrawę przy pomocy nauczyciela. WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE: Na ocenę dobrą (4) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: - rozumie pełną wypowiedź nauczyciela i kolegów na tematy objęte programem, - wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, niekiedy przy pomocy nauczyciela, - selektywnie rozumie podany tekst. 2. mówienie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: - ma większy zasób słownictwa, - konstruuje kilkuzdaniową wypowiedź na dany temat bez popełniania rażących błędów, - nawiązuje i podtrzymuje dialog z kolegą/koleżanką, jaki prowadzi tryb życia (np. co lubi jeść, w jaki sposób dba o swoje zdrowie), gdzie robi zakupy, - tworzy dialogi wg schematu, - zna i używa form trybu rozkazującego, - poprawnie wymawia wybrane głoski, wyrazy i zwroty, - pyta, gdzie można wymienić pieniądze, zjeść pizzę, itp., - sam udziela podobnych informacji, - tworzy pytania do odpowiedzi. 3. czytanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: - czyta dłuższe partie tekstu z prawidłowym zastosowaniem zasad fonetyki i interpunkcji, - wyszukuje określone informacje w tekście czytanym, tylko niekiedy przy pomocy nauczyciela. 4. pisanie Uczeń opanował materiał wymagany na ocenę dopuszczającą i dostateczną, ponadto: - pisze z pamięci wyrazy oraz krótkie zdania bez rażących błędów, - opisuje drogę ze szkoły do domu (pisze krótki e-mail). Na ocenę bardzo dobrą (5) 1. rozumienie ze słuchu Uczeń: - selektywnie rozumie wybrany tekst, - prawidłowo wyszukuje określone informacje w tekście słuchanym, - rozumie w większości wypowiedzi nauczyciela na tematy objęte programem. 2. mówienie Uczeń: - formułuje dłuższą wypowiedź, np. na temat swoich ostatnich wakacji, ostatniego weekendu, - opowiada historyjkę na podstawie obrazków i podanych zwrotów, - poprawnie stosuje czas przeszły Perfekt, - opowiada o wydarzeniach z poprzedniego dnia bez rażących błędów, - zna i stosuje konstrukcję „zu” + bezokolicznik, - poprawnie stosuje przyimki z odpowiednimi przypadkami, - nie korzysta z gotowych schematów i rozwiązań. 3. czytanie Uczeń: - przeczyta prawidłowo tekst z podręcznika, nie korzysta z pomocy nauczyciela, - prawidłowo akcentuje wyrazy, - właściwie stosuje interpunkcję. 4. pisanie Uczeń: - opisuje obrazki, ilustracje, nie korzysta z pomocy nauczyciela, - formułuje dłuższą wypowiedź pisemną, - opisuje swój wymarzony pokój, - samodzielnie pisze krótki tekst użytkowy, - używa w wypowiedzi pisemnej zdań podrzędnie złożonych ze spójnikiem „weil”. Na ocenę celującą (6) Uczeń posiada wiedzę wykraczającą poza program nauczania, swobodnie operuje poznanym słownictwem. | ||