biologia
Przedmioty
Przedmiotowy system oceniania Przyroda - klasa 4 Biologia - klasy 5 - 8 Nauczyciel prowadzący zajęcia: Mirosława Buchowicz 1. Ocenianie wiadomości i umiejętności a) Wiadomości przedmiotowe: - zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych. b) Umiejętności przedmiotowe: - planowanie prostych eksperymentów; - analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów; - gromadzenie i prezentowanie informacji; - dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych; - porównywanie i wnioskowanie; - wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie; - posługiwanie się środkami technicznymi; - korzystanie z różnych źródeł informacji. c) Umiejętności ponadprzedmiotowe: - praca w grupie; - dyskusja; - aktywność na lekcji; - odpowiedzialność za podjęte zadania; - kreatywność. 2. Narzędzia oceniania a) Odpowiedzi ustne; b) Prace pisemne: kartkówki, prace klasowe, sprawdziany, sprawdziany dyrektorskie, testy osiągnięć szkolnych; c) Praca na lekcji; d) Referaty; e) Prace domowe; f) Aktywność i zaangażowanie. 3. Kryteria oceniania Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny są zgodne z podstawą programową przyrody i biologii. a) Prace pisemne: Szczegółowe kryteria procentowe oceniania prac pisemnych, przeliczone na oceny wg skali są zgodne z WSO. b) Odpowiedzi ustne: Uczeń otrzymuje ocenę: - niedostateczną - gdy nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania; - dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi; - dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi; - dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą; - bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą; - celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego. c) Hierarchia ważności wykonywanych przez ucznia prac - zaangażowanie i praca na lekcji; - sprawdzian, test pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka; - zeszyt ćwiczeń, praca domowa. 4. Sposób wystawiania oceny śródrocznej i rocznej a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania. b) Uczeń jest aktywny na lekcjach. c) Uczeń otrzymuje ocenę po uśrednieniu ocen cząstkowych: poniżej 1,7 - niedostateczny; od 1,7 - dopuszczający; od 2,7 - dostateczny; od 3,7 - dobry; od 4,7 - bardzo dobry; od 5,3 - celujący. Uwzględniając szczególne zaangażowanie i aktywność ucznia nauczyciel może wystawić odpowiednio wyższą ocenę po przekroczeniu progu 0,5 np. 4,5 - 5. 5. Zasady poprawiania ocen a) Uczeń ma prawo do poprawy swoich ocen zgodnie z zasadami zawartymi w WSO. b) Uczeń nieobecny podczas sprawdzianów i prac klasowych z przyczyn uzasadnionych zobowiązany jest wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z danego zakresu materiału w formie i terminie podanym przez nauczyciela. | ||