Biologia
WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA Z BIOLOGII
1. Ocenianie wiadomości i umiejętności
a) Wiadomości przedmiotowe:
- zgodnie z programem nauczania i kryteriami wynikającymi z podstaw programowych.
b) Umiejętności przedmiotowe:
- planowanie prostych eksperymentów;
- analizowanie i interpretowanie wyników obserwacji i eksperymentów;
- gromadzenie i prezentowanie informacji;
- dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;
- porównywanie i wnioskowanie;
- wykonywanie prostych wykresów, diagramów i ich interpretowanie;
- posługiwanie się środkami technicznymi;
- korzystanie z różnych źródeł informacji.
c) Umiejętności ponadprzedmiotowe:
- praca w grupie;
- dyskusja;
- aktywność na lekcji;
- odpowiedzialność za podjęte zadania;
- kreatywność.
2. Narzędzia oceniania
a) Odpowiedzi ustne;
b) Prace pisemne: kartkówki, prace klasowe, sprawdziany, sprawdziany dyrektorskie, testy osiągnięć szkolnych;
c) Praca na lekcji;
d) Referaty;
e) Prace domowe;
f) Aktywność i zaangażowanie.
3. Kryteria oceniania
Szczegółowe wymagania na poszczególne oceny są zgodne z podstawą programową przyrody i biologii.
a) Prace pisemne:
Szczegółowe kryteria procentowe oceniania prac pisemnych, przeliczone na oceny wg skali są zgodne z WSO.
b) Odpowiedzi ustne:
Uczeń otrzymuje ocenę:
- niedostateczną - gdy nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania;
- dopuszczającą – gdy odpowiedź jest niesamodzielna, z błędami, zgodna z wymaganiami koniecznymi;
- dostateczną – gdy odpowiedź jest z małymi błędami, samodzielna, niepełna, zgodna z wymaganiami podstawowymi;
- dobrą – gdy odpowiedź jest samodzielna, niepełna, z niewielkimi usterkami językowymi, zgodna z wymaganiami na ocenę dobrą;
- bardzo dobrą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego oraz odpowiadająca poziomowi wymagań na ocenę bardzo dobrą;
- celującą – gdy odpowiedź jest wyczerpująca, bezbłędna, samodzielna, z uwzględnieniem języka przedmiotowego, poparta licznymi przykładami z życia codziennego.
c) Hierarchia ważności wykonywanych przez ucznia prac
- zaangażowanie i praca na lekcji;
- sprawdzian, test pisemny, odpowiedź ustna, kartkówka;
- zeszyt ćwiczeń, praca domowa.
4. Sposób wystawiania oceny śródrocznej i rocznej
a) Uczeń powinien wykazać się wiedzą i umiejętnościami przewidzianymi w przedmiotowym systemie oceniania.
b) Uczeń jest aktywny na lekcjach.
c) Uczeń otrzymuje ocenę po uśrednieniu ocen cząstkowych:
poniżej 1,7 - niedostateczny;
od 1,7 - dopuszczający;
od 2,7 - dostateczny;
od 3,7 - dobry;
od 4,7 - bardzo dobry;
od 5,3 - celujący.
Uwzględniając szczególne zaangażowanie i aktywność ucznia nauczyciel może wystawić odpowiednio wyższą ocenę po przekroczeniu progu 0,5 np. 4,5 - 5.
5. Zasady poprawiania ocen
a) Uczeń ma prawo do poprawy swoich ocen zgodnie z zasadami zawartymi w WSO.
b) Uczeń nieobecny podczas sprawdzianów i prac klasowych z przyczyn uzasadnionych zobowiązany jest wykazać się wiadomościami i umiejętnościami z danego zakresu materiału w formie i terminie podanym przez nauczyciela.